neděle 27. ledna 2013

Gevulde Speculaas - Výzva The Daring Bakers'


O mně se všeobecně ví, že zima není moje oblíbené roční období. Podzim aktivně nesnáším a zimu tak nějak trpím. Dřív jsem si myslela, že je to naopak a že neexistuje nic horšího, než mráz a sníh. Ale je to jinak. Mnohem, mnohem horší, je představa půl roku tmy a to, že po protivnym podzimu člověka čeká ještě pitomá zima. Tu se mi v poslední době daří překonávat celkem statečně, zejména díky nenápadně se prodlužujícím dnům, naději jménem "za-dva-měsíce-už-bude-jaro" a tentokrát i za pomoci skvělého, do zimy jako stvořeného, holandského koláče.
Lednovou výzvu pro nás připravila Francijn z blogu Koken in de Brouwerij. Naším úkolem bylo namíchat vlastní směs koření a mandlovou pastu a pak upéct Gevulde Speculaas, což je více méně plněný perník. Strašně dobrý plněný perník.

Přes veškerý optimismus a těšení se na jaro, je možné, že budete kousek Gevulde Speculaas potřebovat. Za oknem mráz, padají další a další vločky a vy neumíte a nechcete umět lyžovat.

Začneme připravou mixu koření. Hlavními a povinnými složkami jsou:
40-60% skořice
1-2 díly hřebíčku
1/2-1 díl muškátového květu
1/2-1 díl zázvoru
Podle svých vlastních chutí je pak možné přidat:
1/2-1díl bílého pepře
1/2-1díl kardamonu
1/2-1díl koriandrových semínek
1/2-1díl anýzu
1-2 díly muškátového oříšku
Všechno koření buď namleté nebo rozdrcené úplně najemno v hmoždíři.

Běžný postup je takový, že vezmete lžičku nebo dvě hřebíčku, půl lžičky až jednu lžičku muškátového květu a půl lžičky až jednu lžičku zázvoru. Dál přidáme podle chuti půl lžičky až lžičku bílého pepře, kardamonu, koriandru, anýzu a lžičku nebo dvě muškátového oříšku. Směs zvážíme a přidáme stejné množství skořice.
Já jsem dala velmi málo hřebíčku, vynechala anýz a nebála jsem se muškátového oříšku. Do receptu budeme potřebovat dvě lžíce koření, zbytek si necháme na příště.

Pokračujeme s mandlovou pastou. Budeme potřebovat:
125g mandlí, nejlépe mletých
125g cukru krupice
1 vejce
lžička citrónové kůry

Mandle promícháme ve foodprocessoru s cukrem a kůrou a nakonec přidáme vejce. Vznikne lepkavá pasta a my si ji schováme do lednice.

Poslední složkou bude samotné těsto. Nachystáme si:
250g hladké mouky
1 lžička prášku do pečiva
150g hnědého cukru
špetka soli
2 lžíce koření
175g másla - lépe se mi pracovalo s vychlazeným

Do foodprocessoru dáme všechny suché ingredience a krátce je promícháme. Přidáme na kostičky nakrájené máslo a necháme zpracovávat, až těsto začne jakž takž držet pohromadě. Vyklopíme ho na pracovní plochu / vál a uhněteme z těsta pěkný hladký bochánek. Zabalíme ho do fólie a necháme dvě hodiny odpočinout v lednici. Těsto samozřejmě můžeme zpracovat od začátku ručně, ale foodprocessor nám významně pomůže.

Nakonec Speculaas sestavíme a upečeme. Kromě těsta a mandlové pasty už chybí jenom:
1 vejce prošlehane se lžičkou studené vody
oloupané mandle na ozdobu

Připravíme si buď hranatou formu 20x26cm nebo kulatou o průměru 23-26cm. Vyložíme ji pečicím papírem. Troubu předehřejeme na 180°C.
Těsto rozdělíme na poloviny a každou vyválíme na placku, která přesně padne do naší formy. První placku dáme na dno formy, povrch potřeme vajíčkem a navrch dáme mandlovou pastu. Zkoušela jsem doporučené vyválení mezi dvěma kusy potravinářské fólie i napatlání pasty rukama navlhčenýma vodou a oboje šlo zhruba stejně špatně, takže si vyberte. Mandlovou vrstvu pomažeme vajíčkem a přikryjeme druhým plátem těsta. Povrch opět potřeme vajíčkem a ozdobíme mandlemi. Pečeme 40 minut.


Výzvu jsem si vážně užila. Zejmnéna míchání vlastní směsi koření, když nevlastníte mlýnek ani hmoždíř, je legrace. Mlátila jsem do toho paličkou na maso a kousky hřebíčku nacházím doteď v různých koutech kuchyně. Díky Francijn nejen za recept na Gevulde Speculaas, ale i objevení Gevulde Koek, což je šílená dobrota, po které pátrám snad deset let. Nemůžu se dočkat, až si ho upeču.

40 komentářů:

  1. Moc pěkně! Mě to teda moc nechutnalo, asi je to tim že moje srdce neustále brečí po čerstvých jahodách a malinách, a cokoliv jinýho strká do kouta. Pěkná výzva! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Diky. Ja mam v zime chut na takove korenene veci a na jahody se zase tesim v cervnu a cervenci... :)

      Vymazat
  2. Taky nesnaším zimu a neumím a nechci umět lyžovat :D A taky mi tenhle strašně dobrej plněnej perník chutnal. Tahle výzva se fakt povedla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Presne. Vyzva byla fajn a Francijn byla skvela - kolik casu tomu obetovala...

      Vymazat
  3. I'm ready for winter to be done here - but it is a good time for baking. Looks great.

    OdpovědětVymazat
  4. Taky mi to moc chutnalo a problém s hřebíčkem jsem měla uplně stejnej ! :D

    OdpovědětVymazat
  5. Pěkná práce:). Musím přidat do TO-DO-LISTu :)

    OdpovědětVymazat
  6. Vypadá to báječně a starodávně :-) Milý se pustil do receptů ze středověké kuchařky, tak se asi přidám s tímhle, když to už jen z toho výčtu koření krásně staromilsky voní...

    OdpovědětVymazat
  7. Super, to vyskusam :) A k problemu s hrebickem, moja mama dava hrebicky do maleho kusku latky, ma na to taky pekny tenky kapesnicek co potom uzasene vonia este par dni...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ja jsem to mela zabalene v ubrousku a igelitu, ale stejne to litalo :-)

      Vymazat
  8. Krásně vypečenej plněnej perník se ti povedl. Já teda marcipán ráda moc nemám (akorát v jahodový zmrzlině nebo v kávovo-marcipánovým cheesecaku ho snsu, ale myslím, že tohle by mi snad taky chutnat mohlo :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. diky Madlo :)
      Ono to nechutna uplne jako marcipan a v kombinaci s tim korenim je to bozi.

      Vymazat
  9. Holky, to chce poržádnej hmorždíř jako měla Julie Child :). Trochu mi to připomíná Gallete des Rois na holandský způsob. Není nad mandlovou plňku. Škoda jen, že tento koláč není spojený s létem. Šikovné hospodyňky v kouzelných kuchyních zdraví Marcel.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hmozdir v domacnosti byl a uz neni... To jsou ty ztraty spojene s delenim majetku...
      V lete bude ovoce a panna cotta a zmrzliny, takze se urcite mame na co tesit :)

      Vymazat
  10. Nějak se mi smazal komentář, tak ještě jednou.
    Moje první výzva a určitě ne poslední, příště udělám jednoporcovky.
    A bušila jsem do anýzu, v kuchyňské utěrce sice, ale stejně lítal všude. Mletý hřebíček mám z Farahu.
    http://tege.blog.cz/1301/daring-bakers-leden-speculaas

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mam radost, ze jsi se pridala :)
      Delala jsem ze zbytku testa takove male kolacky pro kamaradky a dopadlo to taky dobre.

      Vymazat
  11. Libi se mi kombinace vyrazneho koreni. Zajimala by me chut finalniho dortiku

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejblize to ma asi k perniku s marcipanem. Ale muzes vyzkouset :)

      Vymazat
  12. Lucko, do tohohle na stoprocent jdu. Z nedostatku času jsem se na DB vykašlala a teď jak vidím tvé dílo, hořce lituji...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslim, ze zima se jeste trosku predvede, takze cas na kolac bude :)

      Vymazat
  13. Taky mě napadla podobnost s francouzskou Galette de Rois. Mandlovou náplň miluju tak jako kořeněné sušenky Speculoos :-) Kombinaci obou musím vyzkoušet !
    PS: když není hmoždíř, šikne se mlýnek na kafe ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ja jsem si nechtela svuj mlynek zanaset korenim, nevedela jsem, jak moc by to slo umyt...

      Vymazat
    2. Pěkně blbě, já na tohle používám takový ten elektrický, kterým nemelu kafe. Ale co já vím, třeba se keramické smějí mýt? Ten elektrický jde vytřít celkem dobře, jak je to jen nerezová nádobka a nože...akorát tu kávu mele dost nerovnoměrně, takže na to je k ničemu.
      Normální mechanický mlýnek na kávu mně ani rodičům nejde rozebrat (mám jen starožitný po prastrýčkovi, jeden z důvodů, proč doma moc kávu nepijeme), takže čas od času na něm nameleme rýži (cca šálek), která tu mastnotu a aromata trochu absorbuje.

      Vymazat
    3. Ten muj rozebrat jde, kameny cistim. Ale koreni se mi do nej davat nechce, mam (mozna blby) pocit, ze tu vuni z toho nedostanu a to bych nechtela.

      Vymazat
  14. Dneska jsem upekla a není to vůbec špatný :). Spodní vrstvu těsta jsem do formy namačkala rukou a tu horní jsem po kouskách, který jsem prstama rozplácla do placiček, kladla vedle sebe a pak uhladila lžící. Šlo to líp, než jsem čekala. Z koření jsem dala uplně všechno, příště dám určitě míň pepře a pak ještě něčeho a absolutně netuším čeho, to bude ještě oříšek tuhle záhadu rozlousknout :). Jinak skvělý recept, jako vždycky :)

    OdpovědětVymazat
  15. Otestované. Tento dezert je strašne sladká šupa! Až sa mi to nezdalo, že si neubrala cukru ;-) Moc to nie je dezert pre mňa. Príliš sladký, hodne hutné cesto a strašne veľa chutí v koreninách. Aj som premýšľala pred otestovaním, či sa vás s Madlou neopýtam, či netreba ubrať cukru ... ale riskla som to s pôvodným množstvom – mala som sa počúvať :-) Ale vyzeral krásne.
    A samozrejme, vaľkanie cesta bola tortúra.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sladke to je, o tom zadna. Mela jsem jen maly kousek, takze mi to nejak nevadilo... A koreni si prave kazdy ma namichat podle sve chute :-)
      O problemech s vyvalenim psalo vice lidi, ale mne to slo v pohode napoprve i napodruhe, tak nevim...

      Vymazat
  16. Me encanta esta receta luce muy bonita y exquisita,abrazos y abrazos.

    OdpovědětVymazat
  17. skvělá záležitost tento perníkový dort,gratulanti se pěkně oblizovali a prý se už těší na další oslavu. Super,příští týden bude dort číslo 2 :-)

    OdpovědětVymazat
  18. 20000 OTÁČEK V MIXERU NA PŘÍPRAVU OVOCNÝCH ŠTˇÁV URČITĚ HŘEBÍČEK ROZPRÁŠÍ A NEBUDE NIKAM
    LÉTAT...

    OdpovědětVymazat
  19. Chléb z podmáslí je prů.er = jsem sám a sním ho klidně za 36 hodin,kdybych se nehlídal...

    OdpovědětVymazat
  20. A ještě jeden fígl-do chleb.těsta přidávám půl PL sojovky-mám rád tmavší vzhled...

    OdpovědětVymazat
  21. Můžu se zeptat na trvanlivost? Jako perníčky?

    OdpovědětVymazat

Děkuji za Váš komentář. Na slušné a podepsané dotazy ráda odpovím.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...